Czech Mountain Division
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


World of Tanks
 
PříjemPortálHledatRegistracePřihlášení

 

 Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013

Goto down 
AutorZpráva
LuboS
Absolut
Absolut
LuboS

Poèet pøíspìvkù : 108
Join date : 26. 03. 11
Age : 101
Location : Hostinné-Mönchsdorf-Czech republik

Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013 Empty
PříspěvekPředmět: Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013   Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013 Icon_minitime14/26/2012, 08:38


[You must be registered and logged in to see this image.]

Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013



Přesně 19. ledna 2013 se rozšíří rozsah řidičských oprávnění a kromě zavedení dalších kategorií a zvýšení věkového limitu pro velké motorky na 24 let budou mít majitelé řidičáku na auto možnost místo stávající padesátky řídit i stopětadvacítky. ...



  • vydáno: 14.11.2011

  • autor: FilipT



















Přesně 19. ledna 2013 se rozšíří rozsah řidičských oprávnění a kromě zavedení dalších kategorií a zvýšení věkového limitu pro velké motorky na 24 let budou mít majitelé řidičáku na auto možnost místo stávající padesátky řídit i stopětadvacítky. K tomuto tématu se ještě jednou vracíme, protože v médiích ještě koluje řada mylných informací a v redakci se nám množí dotazy čtenářů a často i autoškol.


Novela zákona o silničním provozu obsahovala kromě úpravy rozsahu řidičských oprávnění také řadu dalších problematických témat, takže to v legislativním procesu neměla nijak lehké. Vláda ji po zpracování Ministerstvem dopravy předložila Poslanecké sněmovně již 25.3.2011, měsíc poté proběhlo první čtení a v červnu absolvovala rozpravy a zanesení pozměňovacích návrhů. Ve třetím čtení byl návrh novely sněmovnou schválen a postoupen do Senátu. Tam byl v červenci projednán a s pozměňovacími návrhy vrácen sněmovně. Poslanecká sněmovna pozměňovací návrhy senátu přehlasovala a novela mohla putovat do finální fáze - k podpisu prezidentovi. Prezident zákon podepsal 29. 9. 2011 a již 14. 10. 2011 byl novelizovaný zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů v částce 105 pod číslem 297/2011 Sb.


[You must be registered and logged in to see this link.]

V novele zákonodárci schválili změnu předepsanou směrnicemi Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES, podle které bude možné s papíry na auto automaticky řídit i jednostopé stroje do objemu 125 ccm s automatickou převodovkou. Do této kategorie spadají především skútry, ale dá se očekávat, že na tuto situaci zareagují i dovozci malých motocyklů a nabídnou i malé motocykly bez spojky. Datum platnosti této změny byla stanovena od dne 19. ledna 2013.


[You must be registered and logged in to see this link.]

Toto uvolnění předpisů by mělo podpořit rozvoj individuální dopravy na motorkách a skútrech v centrech evropských metropolí. Kromě uvolnění provozu to reaguje i na neudržitelnou stávající situaci, kdy slabé padesátky již nestačí držet krok s provozem a zvláště na městských magistrálách jsou malé mopedy plížící se čtyřicítkou vyloženě nebezpečné.


[You must be registered and logged in to see this link.]

Navrhované změny s dopadem na motorkáře


- zavádí se možnost řídit vozidla skupiny řidičského oprávnění A1 s automatickou převodovkou držiteli skupiny řidičského oprávnění "B" s omezením na území České republiky, toto oprávnění nebude vyznačováno do řidičského průkazu,


- zavádí se možnost získání řidičského oprávnění skupiny A ve 20 letech za podmínky dvouleté praxe u skupiny A2 (doplňovací zkouška),


- dochází k navýšení věkových hranic u skupin řidičského oprávnění následovně: skupina A - 24 let bez praxe, skupiny C, C+E - 21 let, skupiny D, D+E - 24 let,





[You must be registered and logged in to see this link.]

[You must be registered and logged in to see this link.][You must be registered and logged in to see this link.]







[You must be registered and logged in to see this link.]

✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪
[You must be registered and logged in to see this image.]
[You must be registered and logged in to see this image.]
[You must be registered and logged in to see this image.]
Návrat nahoru Goto down
https://czmd.forumczech.com
LuboS
Absolut
Absolut
LuboS

Poèet pøíspìvkù : 108
Join date : 26. 03. 11
Age : 101
Location : Hostinné-Mönchsdorf-Czech republik

Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013 Empty
PříspěvekPředmět: Re: Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013   Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013 Icon_minitime14/26/2012, 08:47

Řidičské průkazy pro motocykly Tisk E-mail

S ohledem na záplavu dotazů týkajících se druhů řidičského oprávnění, které je vyžadováno k řízení motorek, mopedů, čtyřkolek apod., budou další řádky věnovány právě této problematice.

Nejprve rozdělení motocyklů, resp. vozidel kategorie L do skupin:

mopedy

a) dvoukolové mopedy jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) tříkolové mopedy jsou tříkolová vozidla s jakýmkoli uspořádáním kol, s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

c) lehké čtyřkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu je menší než 350 kg, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel, dále, jejichž nejvyšší konstrukční rychlost nepřesahuje 45 kmh-1 a jejichž zdvihový objem motoru nepřesahuje 50 cm3 u zážehových motorů nebo pro jiné druhy motorů maximální čistý výkon nepřesahuje 4 kW,

motocykly

a) motocykly jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) motocykly s postranním vozíkem jsou vozidla s třemi koly uspořádanými nesouměrně vzhledem k střední podélné rovině, s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

motorové tříkolky a čtyřkolky

a) motorové tříkolky jsou vozidla s třemi koly uspořádanými souměrně vzhledem ke střední podélné rovině s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) čtyřkolky jiné než lehké tříkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě nákladů, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel a dále, u nichž maximální čistý výkon motoru nepřesahuje 15 kW,

motokolo

jízdní kolo s trvale zabudovaným motorem s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 25 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu.

Skupina A

Se skupinou A je možno řídit všechny shora uvedené motocykly.

Skupina A1

Se skupinou A1 je možno řídit lehké motocykly o objemu válců nepřesahujícím 125 cm 3 a o výkonu nejvýše 11 kW.

Skupina A1 je rovněž vydávána ke skupině B, a to s omezením na 50 ccm (označení kódem 150).

Skupina AM

Se skupinou AM, která je také součástí skupiny B, je možno řídit mopedy a malé motocykly s maximální konstrukční rychlosti do 45 km/h.

Skupina B

Se skupinou B lze řídit motocykl

jehož výkon nepřesahuje 25 kW

nebo s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg,

Skupina B1

Se skupinou B1 lze řídit motocykl

v podobě motorové tříkolky a čtyřkolky obecně se shodnými parametry jako pro skupinu B, avšak současně s tím, že maximální konstrukční rychlost může převýšit 45 km.h-1 nebo jsou poháněny spalovacím motorem o objemu válců převyšujícím 50 cm 3 nebo jsou poháněná jakýmkoli jiným zařízením srovnatelného výkonu. Pohotovostní hmotnost těchto vozidel nesmí být vyšší než 550 kg.

Co tedy přesně můžete s jakým řidičákem řídit?

Tento článek bude proto podrobně věnován rozboru ust. §81 odst. 4, písm. a) zákona č. 361/2000 Sb. Nejdříve citace:

„Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení

motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg.“

Shora vytučněná část je rozhodující. Prosím nenechte se zmást tím, že za písmeny „2, 3“ je dvakrát spojka „a“, není to překlep, je to chyba v zákoně, jmenovitě chyba novely 226/2006 Sb, která sice vymazala číslovku „15“, ale zapomnělo se na spojku.

Ze shora uvedeného plyne následující:

Skupina B opravňuje k řízení motorových vozidel, s určitými výjimkami. Těmi výjimkami (viz text shora) jsou:

„vozidla uvedená v odstavci 2“ – to jsou motocykly (obecně),

„vozidla uvedená v odstavci 3“ – to jsou lehké motocykly o objemu válců nepřesahujícím 125 cm3 a o výkonu nejvýše 11 kW,

„motocykly o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kw/kg.

Otázka, která vyvolává největší kontroverzi v diskusi, je, zda samotná skupina B opravňuje k řízení motocyklů. To proto, že standardní „součástí“ skupiny B je skupina A1 s omezením na 50ccm. Z toho by se zdálo, že samotné „Béčko“ takové oprávnění nedává, ale přidává se k „Béčku“ A1 s omezením, aby nějaké motocykly bylo možno řídit.

Jak však plyne ze shora uvedeného, není to pravda. Pokud by samotná skupina B neměla dávat oprávnění k řízení motorek, musel by text „a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg“, být vynechán.

Stačilo by jen, aby byly vyloučeny motocykly jako celek a bylo by to bez diskuse. Ke skupině B by se (jak tomu také je) přidala skupina A1 s omezením a bylo by to jasné. Tak to ale není. V textu citovaného ustanovení je evidentně rozpor, protože na jedné straně jsou vyloučeny motocykly jako celek, ale současně se druhým dechem vylučují jen některé motocykly (do 25 kW, resp. do poměru výkon/hmotnost 0,16 kW). Jestliže se ale vylučují jen některé, a contrario to znamená, že ostatní jsou povoleny, není-li stanoveni jinak, v opačném případě by ustanovení o vyloučení některých motocyklů nemělo smysl (stačilo by totiž vynechat motocykly jako celek). Tak tomu ale v textu není.

Proto stanovisko, že skupina B opravňuje k řízení motocyklů do 25 kW, resp. do poměru výkon/hmotnost 0,16 kW.

Současně je třeba si uvědomit, že původně v zákoně o silničním provozu skupina B vylučovala i skupinu AM, resp. skupina B neopravňovala k řízení vozidel skupiny AM. To však bylo odstraněno. Z toho plyne, že skupina B opravňuje k řízení vozidel skupiny AM, tedy malých motocyklů a mopedů s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h (jinak by odstranění výjimky ze skupiny B opět nedávalo snysl).

Z toho plyne, že skupina B není okleštěna o oprávnění k řízení některých druhů motocyklů. Otázka tedy zní, jaké druhy motocyklů. Otázka také zní, proč je se skupinou B dávána i skupina A1 s omezením na 50 ccm, když skupina B ve skutečnosti dává sama o sobě oprávnění k řízení motocyklů do 25 kW, resp. do poměru výkon/hmotnost 0,16/kW/kg. Odpověď zní patrně zní, že si to nikdo neuvědomil.

Systematika právní úpravy není jednoznačná. Jestliže však citované ustanovení obsahuje výjimku motocyklů s určitým omezením, pak z toho plyne a contrario, že ostatní motocykly jsou povoleny (jinak by takové ustanovení nemělo smysl, resp. by tam nemuselo být, když už jsou motocykly jinak vyloučené). Výjimka s odkazem na „odstavec 2 a 3“ je tak evidentně neaplikovatelná anebo minimálně rozporuplná (když byla navíc vozidla dle skupiny AM výslovně vrácena zpátky do skupiny B).

V této souvislosti je nicméně třeba podotknout, že zpětné vrácení mopedů a malých motocyklů byl poslanecký návrh navržený podle důvodové zprávy s tím, aby se skupinou B byla spojeno právo řídit i malé motocykly (to je nicméně zajištěno skupinou A1 s omezením, takže se do značné míry jedná o duplicitu, možná dokonce nejen to).

Pro úplnost ještě dodám, že původní vyhláška 99/1989 Sb. stanovila, že samotná skupina B neopravňuje k řízení žádných motocyklů, což ovšem zákon o silničním provozu (viz citace shora) nepřevzal.

Současná situace je nicméně přesto rozporuplná a jednoznačné interpretační stanovisko by mohl dát v konkrétním případem jedině soud, resp. by předmětné ustanovení mělo být předmětem novely, která by to vyjasnila.

✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪
[You must be registered and logged in to see this image.]
[You must be registered and logged in to see this image.]
[You must be registered and logged in to see this image.]
Návrat nahoru Goto down
https://czmd.forumczech.com
 
Stopětadvacítky k řidičáku na auto od 2013
Návrat nahoru 
Strana 1 z 1

Povolení tohoto fóra:Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Czech Mountain Division :: ★★★Czech Montain Division★★★ :: Hosté příspěvky-Guests posts-
Přejdi na: